Chiptuning is in de afgelopen decennia steeds populairder geworden. Er zijn zeer positieve ervaringen met chiptuning op internet te vinden van mensen die een groot verschil merken in rijeigenschappen. Ook zijn er negatieve ervaringen met chiptuning die een totaal ander beeld schetsen. Je leest verhalen van mensen die sneller bepaalde onderdelen moeten vervangen of zelfs te maken krijgen met motorschade na chiptuning. Hoe kan het dat de verschillen in de ervaring met chiptuning zo groot zijn? En, moet je je zorgen maken over het slechte imago van chiptuning? Als specialist in chiptuning door middel van het motormanagement aanpassen, scheppen wij van Eqperformance.nl graag meer duidelijkheid.
Chiptuning imago
Het slechte imago van chiptuning heeft met name met het verleden te maken. Auto tuning en chiptuning werd vroeger door hobbyisten zelf gedaan, waarbij ook onderdelen van de motor en andere onderdelen van de auto vervangen werden. Doordat chiptuning nog relatief jong is, is het logisch dat niet alles aan het begin even goed ging. Daardoor ontstond het slechte imago van chiptuning bij het grote publiek. Dit kwam ook doordat het vaak bepaalde types waren die na tunen van de auto veel te hard en met veel lawaai door de buurt gingen rijden. Je moet echter alles in zijn perspectief zien, want chiptuning tegenwoordig gaat heel anders.
Chiptuning fase 1 en fase 2
Er zijn in de basis verschillende manieren van chiptuning. Fase 1 is het aanpassen van software van de motor. Bij fase 2 worden ook onderdelen vervangen, denk aan een andere uitlaat of een turbo installeren. Vrijwel iedereen die meer uit zijn auto wil halen, start met fase 1, wanneer hiermee het maximale bereikt is, dan wordt gekeken naar chiptuning fase 2. Bij fase 1 chiptuning zijn risico’s veel kleiner, omdat de rest van het systeem hetzelfde blijft. Bij fase 2 zijn risico’s groter doordat onderdelen aangepast worden. Echter ook fase 1 chiptuning is niet zonder risico’s.
Het slechte imago van chiptuning fase 1
Het overgrote deel van de autoliefhebbers kiest voor chiptuning fase 1. Hierbij wordt dus alleen de software van de motor aangepast. Hoewel dit eenvoudig klinkt, zijn de risico’s chiptuning fase 1 nog steeds aanwezig. Dit heeft te maken met de limiet van chiptuning fase 1. Vrijwel iedere auto wordt door de fabrikant begrensd op een bepaalde limiet. Wanneer met fase 1 chiptuning deze limiet verhoogd wordt, moet degene die de chiptuning uitvoert weten wat de veilige marges zijn. Bij EQ Performance passen wij de originele software van de fabrikant aan. Voor wij dit doen, meten we alles tijdens een test door. Hierdoor weten wij zeker dat we binnen de veilige marges van de auto werken. Misschien dat een andere chiptuner meer vermogen uit jouw auto krijgt, maar door de maximale belasting die onderdelen aan kunnen te overschrijden, wordt de kans op een negatief effect van chiptuning op de lange termijn veel groter.
Het negatieve imago van chiptuning wordt steeds positiever
Zonder ons te veel op de borst te slaan, zijn het wel chiptuning bedrijven zoals wij van EQ Performance die chiptuning veilig maken en het imago van chiptuning verbeteren. Als wij bij onze klanten kijken, zien wij een verschuiving in de doelgroep. Van mensen die alleen maar meer vermogen willen, zetten wij voor een nieuwe groep klanten chiptuning voor betere rijeigenschappen in. Hierdoor zijn het niet meer de jongens die te hard en met veel kabaal door de wijk rijden, maar zijn het ook de mensen die een lager brandstofverbruik met chiptuning willen bereiken, sneller willen opschakelen, een mooier geluid willen of meer comfort willen tijdens lange ritten. Wij vinden dit mooi om te zien, aangezien met chiptuning veel meer bereikt kan worden dan alleen meer pk’s. Ja, we kijken altijd naar wat het maximale vermogen met chiptunen is, maar veiligheid is voor ons leidend.
Welke problemen met chiptuning kunnen ontstaan?
Met een auto chiptunen kunnen, wanneer dit niet veilig gedaan wordt, of wanneer grenzen overschreden worden, serieuze problemen ontstaan. Denk aan storingslampjes die gaan branden, vervuilde bougies of problemen met sneller slijtende onderdelen. Echter deze problemen die bijgedragen hebben aan het slechte imago van chiptuning, gelden alleen als veiligheidsmarges overschreden worden. Deze veiligheidsmarges verschillen letterlijk per individuele auto.
Nieuwe of oude auto chiptunen
Wanneer wij een auto chiptunen, meten we specifiek die auto door. We gaan niet uit van een lijstje dat over het algemeen voor dat merk, model en type auto geldt. Waarom niet? Iedere auto is anders. Bij een nieuwe auto chiptunen kunnen de standaard waardes beter aangehouden worden. Wij geven 2 jaar motorgarantie voor auto’s van maximaal 2 jaar oud en tot een kilometerstand van 100.000 km. Zo veilig is onze manier van chiptunen dus. Echter, bij een oude auto chiptunen, kunnen wij dit niet doet. Niet omdat we dit niet willen, maar omdat de staat van de motor al anders kan zijn. Daarom meten wij bij een oude auto chiptunen de motor zeer goed door om binnen de veiligheidsmarges voor die specifieke auto te blijven.
Waarom chiptunen?
Chiptunen is tegenwoordig populair bij veel verschillende type mensen. Wij krijgen hier alle soorten auto’s binnen, van een Golf V chiptunen tot een Porsche 911 chiptunen. Eén van de redenen hiervoor hebben we net genoemd, wij verbeteren de totale rijeigenschappen naar de wens van de bestuurder en passen niet alleen blind het vermogen aan. De andere reden hiervoor is dat moderne auto’s steeds vaker te veilig afgesteld staan. De fabrikant, bijvoorbeeld Volkswagen, verkoopt de auto’s overal ter wereld. Om de auto voor alle omstandigheden geschikt te maken, stelt Volkswagen de auto veilig af. Zo kan de motor een lagere kwaliteit brandstof hebben of kan de auto ook onder zwaardere omstandigheden goed rijden. Daarnaast worden soms meerdere modellen met dezelfde motor uitgevoerd waarbij downgraden van de motor verschil in modellen aanbrengt.
Chiptuning bij EQ Performance
Chiptuning Amersfoort bij EQ Performance moet je zien als motoroptimalisatie. Wij lezen jouw motor uit, en gaan met de software van de fabrikant aan de slag om deze binnen veilige marges beter af te stellen. Deze manier van werken en onze visie op chiptuning dragen er met iedere tevreden klant aan bij dat het negatieve imago van chiptuning verdwijnt. Kom ook eens langs, of maak een afspraak. Na chiptuning van jouw auto heb je sowieso 14 dagen niet tevreden – geld terug garantie op chiptuning. Daarnaast krijg je bij EQ Performance maar liefst 5 jaar service assist. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen en om meer te weten te komen over wat motoroptimalisatie voor jouw auto kan doen.