De oorsprong van chiptunenOm de oorsprong van chiptunen te doorgronden, moet je weten dat de eerste auto’s van een chip voorzien werden aan het eind van de jaren 70 en begin jaren 80. Echter al in de jaren 60 begonnen jongeren in Amerika hun auto te ‘tunen’ voor de ‘quarter-mile races’. Destijds nog door aanpassing aan de fysieke onderdelen van de auto te maken, aangezien deze nog geen computerchip hadden. Ook in Europa en onder andere in Japan werd het tunen van auto’s populair. Chiptuning is echter een gamechanger geweest die het tunen van auto’s mainstream heeft gemaakt. Zonder aanpassingen aan onderdelen kunnen de prestaties van veel, al dan niet alle auto’s, aangepast worden. Dit maakt chiptuning populair bij veel verschillende doelgroepen. Kom meer te weten over chiptuning, lees verder in deze blog: de oorsprong van chiptunen.

Grote namen werden geboren

Tuning heeft zich razendsnel verspreid. Over de hele wereld ontstonden namen in tuning die inmiddels als vaste fabrieks-tuner door de autofabrikant aangesteld zijn. Bekende tuners zijn onder andere:

  • Het Duitse AMG, opgericht in 1967 en Brabus opgericht in 1980 en beide werkzaam met Mercedes.
  • Ook afkomstig uit Duitsland, het in 1965 opgerichte Alpina dat o.a. BMW tuning verzorgde, maar nu gezien kan worden als fabrikant binnen BMW.
  • Het Italiaanse Abarth, al opgericht in 1949 (door de Oostenrijker Karl Abarth) en in 1971 door Fiat overgenomen.
  • Uit Amerika afkomstig en bekend van de Cobra: Shelby American Inc. Opgericht in 1962. En inmiddels ook op de badge van bijvoorbeeld de Ford Mustang Shelby.

Wat je merkt, tuning zit al sinds dag één in het bloed van autoliefhebbers en kan als de oorsprong van chiptuning gezien worden. Logisch, dat toen de auto digitaal ging, de tuning ook deze stap zetten.

Stage 1 en 2 tuning

De oorsprong van tuning ligt in het aanpassen van de hardware van de auto: de body, uitlaat en motor. Door turbo’s toe te voegen, nieuwe luchtfilters te plaatsen, cilinderboring en een nieuwe uitlaat kunnen de prestaties en kan de beleving van de auto verbeterd worden. Deze aanpassingen vallen onder stage 2 tuning. Want, je kunt het al raden, tegenwoordig begint vrijwel iedereen met stage 1 tuning: chiptuning. Deze manier van tunen is veel makkelijker, goedkoper en toegankelijker. Voor mensen die alleen de prestaties willen verbeteren is stage 1 tuning voldoende. Wil je ook het uiterlijk of geluid van de auto aanpassen? Of ben jij en ‘Jap car’ fanboy of fangirl? Dan volgt stage 2 tuning vanzelf wel.

Chiptuning zonder dat de motor aangepast wordt

De oorsprong van chiptunen ligt in het fysiek aanpassen van de chip door deze te vervangen of nieuwe software erop te zetten. Tegenwoordig is dit niet meer nodig. Deze nieuwe fase van chiptuning sluit aan bij deze tijd. Je kunt de software van je auto aanpassen bij ons. Wij vervangen niet de chip of plaatsen er exotische software op. Enkel door de bestaande software aan te passen, optimaliseren wij de prestaties van jouw BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Porsche, Volvo, Peugeot, Renault of noem het maar op. Als jouw auto een chip heeft, wat hij waarschijnlijk heeft, dan kunnen wij hem sneller, comfortabeler of zuiniger laten rijden. Zonder dat we ook maar iets fysieks aanpassen. En bevalt het niet? Dan hebben we een niet goed geld terug garantie en kunnen we hem weer naar fabrieksinstellingen terug zetten.

Is chiptuning veilig?

In de geschiedenis van chiptuning zijn er beginnersfouten gemaakt. En nog steeds zijn er bedrijven die er in onze ogen te ver in gaan. Als jij niet de auto van Max Verstappen of een andere formule 1 auto hebt, dan zou deze niet tot de max belast moeten worden. Jij wilt lang genieten van jouw auto en hem laten chiptunen zonder schade, toch? Wij ook, daarom meten we je auto eerst helemaal door. We gaan niet af op de cijfers uit een boekje, maar meten tijdens een rit in jouw auto alles door. Dit maakt ook een oude auto chiptunen mogelijk bij ons. Met de verzamelde data stellen we de bandbreedte vast waarin we kunnen werken. Hiermee is chiptuning veilig en zal dit niet de levensduur van je motor verkorten of onderdelen overmatig snel doen slijten.

Chiptuning in Nederland

Hoewel er bijna geen land ter wereld is waar tuning zo van de grond gekomen is als Duitsland, heeft chiptuning Nederland veroverd. Van een Polo chiptunen tot een Porsche 911, bij iedere auto en bij iedere autoliefhebber is chiptuning in Nederland geliefd. Er zijn tal van bedrijven actief in deze branche. En dat is goed, want zo streven wij ernaar om de beste chiptuner van Nederland te zijn. In diensten, maar zeker ook in service.

EQ Performance, optimalisatie in hart en nieren

Maak kennis met ons team en lees ervaringen van de ‘EQ community’ waar tevreden klanten samenkomen. Of kijk op ons Instagram account, want zoals je zult zien zijn wij trots op iedere auto die wij mogen tunen. Je ziet er meteen de verbetering in prestaties die met motor optimalisatie bij EQ Performance bereikt kunnen worden. Om je beknopt een beeld te geven:

  • Volkswagen Golf 7 1.5 TSI +35 PK en +85 NM koppel
  • Audi A3 1.4 TFSI +120 PK en +250 NM koppel
  • Audi E-tron +86 PK en +140 NM koppel
  • Ford Focus ST +25 PK en +70 NM koppel
  • Seat Leon +55 PK en +110 NM koppel
  • BMW G20 320i +76 PK en +140 NM koppel (hiermee is de motor vergelijkbaar met de 330i, ze hebben namelijk dezelfde motor)
  • Audi RS7 +120 PK en +150 NM

Wil je de foto’s bij deze auto’s zien of ben je benieuwd naar andere auto’s? Ga dan naar ons Insta account en volg EQ Performance om altijd op de hoogte te zijn.

De toekomst van chiptuning

De oorsprong van chiptuning weet je nu. Maar wat is de toekomst? Waar gaan we heen? Hoewel niemand een glazen bol heeft, zien we al wel wat silhouetten van waar we naartoe gaan. Allereerst past chiptuning heel goed bij elektrische auto’s, zoals je zag bij de Auto E-tron tunen, kun je dus een elektrische auto chiptunen. Ook Tesla chiptunen behoort tot de mogelijkheden. En, zoals je ziet is er steeds meer aan te passen. Tuning draait tegenwoordig om veel meer dan alleen de snelheid verhogen, waar het aan het begin van dit verhaal bij de quarter-mile races in Amerika mee begon. Van tunen voor sneller accelereren naar tuning voor betere milieuprestaties of gewoon voor de fun. Denk aan het TikTok filmpje van de ‘Okay let’s go’ auto!