Als je hard werkt kun jezelf wat veroorloven. Nee, schrap dat. Als je hard werkt moet je jezelf af en toe belonen. Dat kun je doen door een superluxe abonnement op de golfbaan. Je kan ook je eega een make-over geven (je moet er immers toch tegenaan kijken), maar de leukste optie is een fiks bedrag stuk te slaan op iets met vier wielen. Toch?

Een auto die ontworpen is om lol mee te beleven. Als criteria zoals beenruimte, hoofdruimte, uitrusting, bijtelling, kofferbak-ruimte, een hoge instap en CO2-uitstoot niet meer van belang zijn, komen de leukste keuzes bovendrijven. Maar welke keuzes zijn dat dan? Dat is iets wat Autobloglezer William zich afvraagt. Hij is namelijk op zoek naar een leuke auto voor erbij. Zijn dagelijkse kilometers rijdt hij in een Jaguar XJR. William is dus een man met smaak.

Er mag dus een auto naast die XJR komen te staan. Welke moet dat dan worden? William heeft een ons een vrij duidelijk eisenpakket gegeven. Die kun je in onderstaande tabel aanschouwen:

Huidige /vorige auto’s: Jaguar XJR (2004)
Koop / lease: Koop
Zakelijk / privé: Privé
Budget: € 50.000
Jaarkilometrage: 5.000
Brandstofvoorkeur: Benzine
Reden aanschaf andere auto: Ik wil iets bijzonders voor er bij
Gezinssamenstelling: Niet van toepassing
Voorkeursmerken /modellen: Coupé of cabriolet
No-go modellen / merken: Alles wat gewoon is

 

Alvorens we aftrappen: de keuze in Nederland is niet heel erg groot. Van de meeste exemplaren kun je er enkele vinden, vaak tegen hoge bedragen. Een optie is dan om zo’n auto te importeren. Er is een veel ruimere keuze en de prijzen zijn lager. Dermate veel lager dat het zeker het onderzoeken waard is.

BMW Z4 M Roadster (E85)
€ 45.500 (Dld)
2006
40.000 km

De laatste, echt klassieke sport-roadster van BMW. De auto heeft alle ingrediënten daarvoor. Een zes-in-lijn met 343 pk (inderdaad, uit de E46 M3), een handbak en achterwielaandrijving. De Z4 M heeft een lange neus, compact interieur en een korte achterkant, wat zorgt voor een fraai silhouet. Sowieso droogt het ontwerp van de Z4 M goed op. Ze zijn in het budget redelijk goed te vinden. Er is ook keuze uit een dichte variant, de Z4 M Coupé (rijtest), maar dan hoor je motor- en uitlaatgeluid minder goed. Om te rijden valt op dat de Z4 M minder delicaat en verfijnd is dan een Boxster. Dat is nu juist de USP van de Z4 M. Het is een ongepolijste beer.

BMW Z4 M Roadster (E85)

Porsche Boxster RS60 Spyder (987)
€ 42.500 (Dld.)
2007
35.000 km

Je gaf aan zelf na te denken over een Porsche 997. Dat is een goede keuze, maar echt bijzondere exemplaren zijn niet te vinden in het budget. Je kan kiezen uit vroege Carrera’s of een Carrera S met wat meer kilometers. Kijken we een stapje lager op de Porsche-ladder, vinden we de Boxster en Cayman van de 987-generatie (aankoopadvies). Ditmaal pakken we de Boxster erbij en wel deze speciale ‘RS60 Spyder’-uitvoering. De RS60 Spyder is gebaseerd op de reguliere Boxster S. De lakkleur is dezelfde speciale tint als die van de Carrera GT. Ook leuk is dat de RS60 een speciale sportuitlaat heeft, waardoor het vermogen stijgt naar 303 pk. In het in het interieur zien we rode sportstoelen. Gaaf detail is het missen van de overkapping bij de klokkenwinkel. De RS60 Spyder heeft de meeste belangrijke opties (ook enkele van Porsche Exclusive) er standaard al opzitten. In het budget zijn ze goed te vinden, ook exemplaren met weinig kilometers.

Porsche Boxster RS60 (987)

Chevrolet Corvette Z06
2006
€ 41.500
50.000 km

Wil je veel waar voor je geld, dan moet je voor een Amerikaan gaan. In dit budget bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor een Chevrolet, de Corvette Z06. In tegenstelling tot de reguliere Corvette lijkt deze Z06 zijn bodem te hebben bereikt qua waarde. Vanaf dik 40.000 euro komen de eerste exemplaren in beeld. Dit Wat krijg je voor dat geld? We moeten natuurlijk beginnen met de motor. De LS7 levert maar liefst 513 pk en 659 Nm. Omdat het een atmosferische motor betreft, is 80% van dat koppel beschikbaar over bijna het gehele toeren-bereik. Ook het onderstel en de remmen zijn aangepast op het hogere vermogen. Nog altijd is het een auto om veel respect voor te hebben. Het is geen katje dat je zonder handschoenen kunt oppakken, zoals @Wouter laat zien in deze rijtest.

Chevrolet Corvette Z06 (C6)

Lotus Exige S (S2)
€ 41.950
2005
85.000 km

Als het aankomt op zuivere sensaties hoef je eigenlijk niet verder te kijken dan deze Lotus Exige. De auto is gebaseerd op de Elise, maar is veel serieuzer speelgoed. De racewagen-look is namelijk puur functioneel. Ook in het interieur is alles kaal en basic. Rijden, daar gaat het om. Dankzij het lage gewicht en de relatief sterke motor kan dat op hoge snelheid. Maar de kracht van de Exige is dat het ook een bijzondere auto is bij legale snelheden. Waar een 911 GT3 RS bij 80 km/u rijdt als elke andere 911, is de Exige scheutiger met sensaties. In het budget is er zowaar wat keuze, maar niet heel erg veel. Kijk wel even of je er goed inpast, want de Exige is vrij krap. In- en uitstappen is ook best lastig. Maar als je er eenmaal inzit, wil je er toch niet meer uit.

Lotus Exige S

Audi R8 4.2 FSI 
€ 49.500 (Dld)
2006
50.000 km

Een Audi als ultieme funcar? Dat meen je niet. Jazeker, maar wel in een specifieke uitvoering. De populaire R-Tronic bak was nogal nukkig en ongeciviliseerd. Laten staan dus. Met handbak is de R8 (rijtest) hoe je hem wilt hebben. Als je een 911 overweegt is dit een legitieme keuze. Alleen is de R8 exclusiever dan de 911. De looks helpen daarbij: de R8 is laag en breed als een supercar. Net als bij de Porsche heb je het voordeel van een ‘normaal’ interieur. Navigatie, climate control en dergelijke zitten er allemaal op. Je zou de auto bijna als daily driver kunnen inzetten. Om te rijden is het een spectaculaire auto, zeker voor een Audi. Onderstuur is ‘m vreemd en de auto maakt meer kabaal dan snelheid. Niet de R8 4.2 langzaam is (301 km/u topsnelheid), maar tegen een beetje RS6 heb je het op de snelweg best moeilijk. Op bochtige binnenwegen heb je echter veel meer lol. En daar ging het om bij dit advies. Het aankoopadvies check je hier.

Audi R8 4.2 FSI

Renault Clio Renault Sport V6 Phase II
€ 49.995 (Be)
2004
75.000 km

OK, we hebben de aanvraag begrepen. Het moest een coupé of cabriolet worden. Toch komen we op de proppen met een hatchback. En dan niet eens een ‘premium’ hatchback, maar een Renault Clio. Deze heeft inderdaad Clio op de achterkant staan en het lijkt op een Clio, maar het is een ware exoot. Deze Clio V6 komt nog uit de tijd dat Renault de meest bijzondere creaties op de weg losliet. De auto heeft achterwielaandrijving en een dikke V6 voor de achteras liggen. In het budget vind je voornamelijk de ‘Phase 1’ modellen en een enkele ‘Phase II’. Deze hebben de voorkeur. De Phase II is sneller (dankzij Porsche) en heeft een iets vriendelijkere wegligging. De eerste generatie staat bekend als simpelweg gevaarlijk. Je moet er wel snel bij zijn, want Clio’s V6 beginnen behoorlijk te stijgen in prijs.

Renault Clio V6

YOLO: Morgan 3 Wheeler
€ 49.899
Nieuw
0 km

Dit is fun op een totaal andere manier dan bij bovenstaande auto’s. De Morgan 3 Wheeler (rij-impressie) is knotsgek en daardoor briljant. Wat is het eigenlijk? In principe is het een kleine skelter met een Harley-Davidson motor vóór de voorwielen. Deze levert zijn krachten via een handgeschakelde vijfbak (uit de Mazda MX-5) op één achterwiel. Het zijn niet de ruimste auto’s en over praktische eigenschappen kunnen we kort zijn: die zijn er niet. Deze auto is gemaakt om elke gereden meter memorabel te maken. In het budget kun je opteren voor een nieuwe. De opties kunnen de prijs behoorlijk opdrijven, dus een jong gebruikt exemplaar met enkele opties is wellicht een alternatief. Qua restwaarde zit je waarschijnlijk goed: Morgan’s zijn bijzonder waardevast.

Morgan 3 Wheeler

Bron: Autoblog.nl 7 oktober 2017