Door de strenge wetten op het gebied van uitstoot, hebben fabrikanten het zogenaamde EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation) geïntroduceerd. Dit systeem is bedoeld om de emissie van het voertuig omlaag te brengen. Helaas gaat dat wel ten koste van de motor…
Dit systeem zorgt ervoor dat een deel van de uitlaatgassen terug worden geleid naar de verbrandingskamer om hergebruikt te worden. Vergelijk het met het roken van een sigaret waarbij je de uitgeblazen rook opnieuw inademt – dat is dubbel zo vervuilend en laat zijn sporen achter op je longen.
Zo ook bij het EGR systeem: vervuilde lucht wordt opnieuw de verbrandingskamer ingeleid. Daardoor kunnen de EGR kleppen en poorten vol gaan zitten met koolstofaanslag met allerlei kwaaltjes tot gevolg – van slecht starten tot zelfs verhoogd brandstofverbruik.
Symptomen inwendig vervuilde motor:
- Verlies van power
- Zwarte rook of meer rook dan normaal uit de uitlaat
- Hoger verbruik
- Slecht starten
- Slecht stationair lopen
- Inhouden bij gas
Wat kan je ertegen doen?
In principe kan je niets doen om koolstofopbouw in de motor te voorkomen. De wet heeft bepaald wat de maximale uitstoot van een wagen mag zijn. Het EGR systeem verwijderen of uitzetten mag daarom officieel ook niet.
Wat je wél kan doen om schade te voorkomen is regelmatig je motor inwendig laten reinigen. Bij dieselvoertuigen is dat bij voorkeur bij elke 60.000km. Bij benzinemotoren bij elke 100.000km. De behandeling zorgt ervoor dat de koolstofopbouw in de motor gereinigd wordt, meestal met waterstof. En tegen vermogens verlies kun je altijd je auto nog laten chiptunen.